KULLAGÅRDSFISKARNA

Intresseföreningen för Viskans framtid

Välkommen

Välkommen till www.kullagardsfiskarna.n.nu. Utvecklad av Christian Weiss KFI.

Nyhetsbrev

Länkar

Tidsskrifter/forum

Arkiv

2015-12-30

Vi har bankgiro f.o.m. Juli detta året och använd gärna det för att betala medlemsavgiften.

Bg 898-1029 o glöm inte skriva namn.

2015-12-23 Årsmötet den 7/2 kommer att hållas på samma ställe som i år, alltså Lugnets pizzeria i Varberg. Vi börjar kl 10.00 och avslutar med en matbit och något att dricka till som KFI står för. Anmäl er till någon i styrelsen i god tid innan mötet så vi kan beställa mat. Lämna också in ev motioner till oss så vi kan förbereda årsmötet på bästa sätt.

Medlemsavgift är 200kr och måste vara betald innan årsmötet för att vara röstberättigad

God Jul och Gott Nytt År

önskar styrelsen

2015-12-13
Nytt styrelseprotokoll är utskickat till alla medlemmar, skulle någon av er inte ha fått det så skicka mig ett mail. Viktigt att ni tar del av innehållet och återkopplar om ni har synpunkter.
Nästa årsmöte beslutades att hållas 7/2 kl 10,00 plats återkommer jag till,men vi jobbar på att det skall bli på samma ställe som i år och att vi sedan skall kunna vara i klubbstugan f.o.m. 2017.

2015-09-09
En uppmaning till alla som fiskar nu i september att endast fiska med hullinglös enkelkrok. Alla medlemmar skall föregå med gott exempel och informera de gäster som kommer till oss. I förrgår var jag nere på kvällen och fick till minnförvåning sällskap av en amerikan vid namn Ken som var på besök i Gbg o ville fiska lite lax med fluga. En fantastiskt trevlig man som hade ett toppjobb i Schweiz.. Han tyckte det var fantastiskt att jag var ensam vid en sådan fin sträcka o sedan när jag åkte hem så var han helt överväldigad att han fick fiska själv där. Hoppas han var i någon fisk. bad honom skriva upp om det hände något o han fiskade förmodligen långt in i mörkret.

Fantastiskt fina havsöringar som fångats inåt på Kullagård. Grattis alla som fått fin matfisk med sig hem eller returnerat dem till ån igen.

2015-08-07
Tiden går så fort ibland och mest när man har roligt o det har vi ju alla som fiskar. Vattenföringen har ju varit ganska ok så långt o vi får hoppas på en bra höst så vi alla kan fiska i september också.

Under sommaren så har det fångats en del lax på våra sträckor, men det som är lite annorlunda i år är att det fångats en del havsöring under framför allt juli månad vikterna mellan 1-3kg. Tänk på att det från 1:e september endast är tillåtet med hullinglös enkelkrok och att alla laxhonor skall returneras.

Kommer lite fler bilder till galleriet snart.

2015-06-19 Midsommarafton
KFI önskar alla en trevlig midsommar.

2015-06-13 Bankgiro!!!
Hej, Vi har nu skaffat oss ett Bankgironummer för lättare hantering av ekonomin.

Bankgiro 898-1029 Kullagårdsfiskarnas Intresseförening

/Anders o Josef

2015-06-01 Sportfiskarna i GBG på besök

Hej, Sportfiskarna i Göteborg var på besök 1/6 på initiativ av TVÅ där Bengt och Claes deltog för TVÅ, jag och Victor deltog för KFI.
Sträckorna visades upp och vi visade förutom det kraftverkets laxtrappa, kanal och dammen m.m.
De kommer att se på möjligheter för fiskevårdsåtgärder på de olika sträckorna o lämna förslag till TVÅ för vidare hantering. Vi återkommer med mer info framöver i detta ärendet.

2015-05-27 Rapport om statusen på upprustningen av klubbstugan

Hej, här kommer lite info om klubbstugan från Victor och Anders.
Vi i KFI beslutade på årsmötet 2015-01-21 att vi skulle ta tag i renoveringen av klubbstugan med mig (Victor) och Anders P som "ansvariga". Renoveringen påbörjades strax där efter och vi beslutade att vi skulle göra så mycket vi hann innan fiskesäsongen började. Det vi har gjort fram tills fisket började i April är att vi har reglat upp och satt nytt gips på alla väggar samt nytt gips i taket. Vi har även tagit bort den gamla ventilationsskorstenen och lagt igen hålet i taket och lagt takpannor så att taket är tätt. Vi har även installerat en ny elcentral inne i klubbstugan och förberett för elinstallation av bland annat element, uttag och ljus. Det sista vi gjorde innan fisket började var att lägga ett lager med spackel så på det hela taget återstår inte så mycket jobb.

Det som är kvar är slipning/spackling och målning samt elinstallation och att sätta lister samt att byta ut yde två gamla fönsterna. Sedan är klubbstugan färdig och vi har som målsättning att kunna ha nästa årsmöte där.

Anmäl gärna ditt intresse för att hjälpa till med de sista åtgärderna under hösten så den är färdig till jul! Har du nån möbel etc du kan tänka dig att skänka så hör av dig till Victor eller Anders som får ta ställning till detta.

tight lines

2015-05-27 bild på monstergäddan

2015-05-24 Monstergädda

Träffade idag en ung kille som nyligen fångat en Monstergädda på Kullagård. 15,31kg. Han lovade maila en bild på den någon dag så jag kan lägga in den på den här på sidan. Grattis till den fångsten.

Tight lines

2015-05-16 Årets första laxar landade

Årets säsong är i full gång där det fångats några laxar på mete i Åsbro för ca 2 veckor sedan med vikter mellan 3,6 och 7,5kg där Ralph stoltserar med den största av dem. Förra lördagen den 9/5 gick en något förvånad Roger Rönnfors i en fisk på kullagård som han lyckades landa o därmed blev han den lyckligt lottade som fick årets första flugfångade lax på 5,1kg och lusad var den också (se fotogalleri 2015 för bild). Grattis Roger, den var du väl värd efter lång väntan. Ytterligare en fluglax fångades tidigt på morgonen den 13/5 på 5kg.

Tight Lines

2015-03-29 till 2015-04-06 River Dee i vackra Skottland

Hade åter igen förmånen att få fiska en hel vecka i fantastiskt vackra river Dee i Skottland, denna gången blev det ingen landad "springer" dock lyckades jag tyvärr tappa två stcry. Istället blev det 12 "kelt" övervintrad lax som jag landade så en hel del spöböj blev det och naturligtvis var reseledaren Jonas Runnberg den som lyckades lura ett antal Springers under veckan. En fantastiskt trevlig kille och duktig fiskare som jag fått lära känna genom mina resor till Dee.

Är någon intresserad av att veta mer om Dee så hör av er. Kan varmt rekommendera www.fiskeresor.nu där Jonas och hans kompis Mattias Helde tar väl hand om er så ni får en fin upplevelse. På deras blogg kan ni läsa dag för dag om Dee resan V14 i år och förra året och mycket mera.

Tight Lines

Anders

2015-03-28 Städdag

Hej alla!

Vi var 6 tappra från klubben som utförde årets rensning i lördags. Det såg förvånansvärt bra ut. Inget förstört eller bortspolat. Vi kapade till lite extra ved, rensade bort små träd och buskar. Öppnade upp lite mer vid fiskeplatserna nära kanalens utlopp.

Avslutningsvis grillade vi och matade Bossmarks hundar. Innan hemfärd lyckades vi även få bort skorstenen på klubbstugan.

Skitfiske på Er imorgon, ni som skall ut!

Med vänlig hälsning
Ralph Frykman

2014-05-18 Laxen slår till vid högaström

Hans Bossmark har lyckats lura 2 fina laxar under MAJ månad. Den som hänger på stället vägde 7,7kg, 90 cm, hane, mete vid Höga- ström, datum 18/5.2014 och den andra är från hans första lax, 7,1 kg, 85cm, hane, mete vid Höga- ström, datum 9/5-2014.

/122.jpg /123.jpg

2014-05-? Årets första lax landad

Tomas Wallander har fångat denna fina lax vid kullagård på fluga.

2014-04-29 Styrelsemöte 1

Den 29 April höll styrelsen möte och denna gång var vi hos Anders Sparv.
Genomgång av fastställt årsmötesprotokoll samt fördelning av aktiviteter
(Se inom kort uppdaterad lista under aktiviteter).
Victor Bergdahl och Anders Persson tillkom som nya medlemmar och vi hälsar dem välkomna till klubben.
Nästa styrelsemöte hålls i Augusti 2014 hoss Pierre.

2014-03-23 Vårrensning genomfördes

6st tappra själar trotsade den något kyliga söndagen och samlades samlades kl 12.00 att rensa o städa lite längs ån.
Vi inledde med att gå sträckan ner till vindskyddet för o se vad som behövde göras o väl där stannade alla utom Anders, Staffan o Ralph kvar o började med att fixa till vedskjulstaket som bara var hälften av normalt. lite spik o yxa så fixade, Thomas, Pentti o Per-Ola detta galant o de började även ta dit stockar som senare blev till ved.
Anders, Ralph o Staffan rensade åbrinken hela vägen tillbaka till klubbstugan från diverse prylar där en halv cykel blev största pjäs. Väl där vände Staffan om medan Anders o Ralph åkte till karlssons för o köpa vatten till deltagarna o bensin till motorsågen.

Tillbaka vid vinskjulet sågades det o klövs ved på löpande band samtidigt som Pentti o Ralph sågade ner ett dött träd som också detta blev till ved.

Efter avslutat värv vid 15,00 åkte vi upp till fiket vid karlssons på förslag då vädret inte inbjöd till någon grillning. Alla deltagarna fick beställa något att äta o dricka som KFI naturligtvis stod för.

Favorit blev hamburgare med pommes för de flesta av oss medan Per-Ola o Pentti laddade in köttbullar med mos. Ägaren bjöd oss på kaffet efteråt vilket vi tackar för.

2014-03-10 Vårrensning

KFI beslutade att den årliga vårrensningen går av stapeln söndagen den 23 Mars 2014 Kl:12:00.
Vi träffas vid klubbstugan. KFI står för grillning och ta gärna med diverse verktyg för röjning etc.

2014-02-16 KFI årsmöte

Föreningens Ekonmi och Verksamhetsberättelse 2013 föredrogs samt motioner behandlades. Mötet avslutades med lite smörgåstårta och en utlottning av diverse fiskeprylar.

2014-02-02 Påminnelse (KFI Årsmöte hålls söndagen den 16 Februari 2014)

2014-02-02 KFI Styrelsemöte

KFI styrelse hade den 2 februari 2014 förberedande möte inför KFI årsmöte som hålls den 16 februari 2014. Verksamhetsberättelse 2013, Ekonomi 2013, Motioner 2014 genomgicks samt så diskuterades kommande verksamhetsplan.

2014-02-02 TVÅ håller årsmöte den 13 februari 2014

KFI Styrelse deltar och informerar TVÅ om kommande motioner som tas upp på KFI årsmöte den 16 februari 2014.

2014-02-02 Två nya medlemmar i KFI

KFI hälsar de nya medlemmarna Håkan Wiberg och Björn Nilsson välkomna till Kullagårdsfiskarnas intresseförening.

2014-01-12 KFI Årsmöte hålls söndagen den 16 Februari 2014

Mötet hålls i Lugnets Bistro lokaliserad vid ICA affären på Lindbergsvägen mellan kl 13-15. Deltagande bjuds på smörgåstårta och en överaskning. De som ej kan delta meddelar Josef senas den 10 Februari 2014.
Välkomna till årets uppstart

2013-12-31 TVÅ Fiskestatistik för Kullagård-Åsbro

14 laxar fångades under 2013 med en samlad vikt av ca 66 kg.
Största lax var på 9.4 kg och största öring på 2,5 kg.

2013-12-31 KFI Årsmöte

Årsmöte hålls i mitten av Februari 2014, tid och plats mailas ut separat.

2013-12-31 Motioner 2014

KFI medlemar kan lämna in motioner till KFI styrelse fram till den 31 Januari 2014.

2013-11-15 KFI Klubbstuga

KFI har iordnigställt grusning av uppfarten till stugan efter att kommunen grävt undan jord som lagts i en upphöjning till vänster om stugan vilken kläts in med storsten.

2013-07-30 Medel för köp av vatten för åren 2013-2015 klarställda

KFI avtal med Varbergsortens Elkraft gällande köp av vatten för drift av laxtrappan vid flöden under 20 m3 och tills kraftverket tas ur drift är nu finansierat via Hallands och Västra götalands Län. KFI styrelse tackar inblandade parter för ett möjliggörande av denna fiskevårdsåtgärd som underlättar laxens vandring i viskans vattensystem.

2013-07-30 Positivt svar på KFI bidragsansökan från Västra Götalands Län

KFI bidragsansökan om fiskeavgiftsmedel från Länsstyrelsen i Hallands Län har godkänts och deras beslut har inkommit. KFI tackar dem för det fina samarbete

2013-07-04 Positivt svar på KFI bidragsansökan från Västra Götalands Län

KFI bidragsansökan om fiskeavgiftsmedel från Länsstyrelsen i Västra Götaland Län har godkänts och deras beslut har inkommit. KFI tackar dem för det fina samarbetet och stödet gällande fiskevård vid Kullagårds Kraftverksstation.

Nu avvaktar KFI formellt svar på ansökan tillsänt Länsstyrelsen i Hallands Län.

2013-07-01 KFI uppdaterar medlemsförteckningen för 2013

KFI har nu uppdaterat 2013 års medlemsförteckning under rubriken medlemmar.

2013-07-01 KFI hälsar 4 nya medlemmar välkomna

KFI styrelse har behandlat och beslutat om följande personers medlemskap i KFI:

Ralph Frykman från Varberg.
Ralph har tidigare varit medlem och aktivt arbetat med flera projekt inom KFI.

Staffan Lennartsson från Göteborg

Michael Weiss från Tyskland

Jerry Källqvist från Varberg
Jerry har under lång tid varit engagerad i fiskevårdsarbeten för Himleån.

2013-06-30 TVÅ röjer stig ned till vindskyddet

KFI har varit i kontakt med TVÅ gällande röjning av stigen ned till vindskyddet i syfte att underlätta åtkomsten för promenerande och fiskare. KFI tackar Bengt Hvalgren TVÅ för den snabba responsen och det fina arbetet

2013-06-26 Fiskemagasinet.se länkar in KFI hemsida

För att öka exponeringen av KFI hemsida samt sprida det positiva fiskevårdsarbetet som bedrivs inom klubben kommer hemsidan kopplas till andra hemsidor succesivt.

2013-06-05 Avtal om extra drift av laxtrappa i Kullagård vattenkraftstation tecknades av Kfi med Varbergsortens Elkraft.

Bakgrund
Avtalet har kommit till stånd för att skapa en bättre uppvandringsmöjlighet i Viskans vattensystem, förbi Kullagårds vattenkraftverk, när laxtrappan inte är i drift enligt gällande vattendom. Laxtrappan startar med automatik när tillrinningen i Viskan överstiger 20 m3/s.

Drift av laxtrappan
Laxtrappan skall köras manuellt av Kraftverksägaren en gång per vecka, under ett dygns tid, om den inte har varit i drift under föregående vecka, i minst ett dygn. Kraftverksägaren ansvarar för att föra loggbok för de perioder som laxtrappan körs manuellt. Utgångspunkt är att laxtrappan startas upp på tisdag morgon och stängs av på onsdag morgon. Kraftverksägaren har valfrihet att köra laxtrappan andra dagar under veckan.

Vid planerade avställningar av kraftverket öppnas laxtrappan dessförinnan för att säkerställa ett minflöde till smoltuppväxtplatserna nedströms kraftverkskanalen. För detta driftläge utgår ingen ersättning.

Avtalstid
Avtalet gäller från och med undertecknande till och med 2015-10-31, under perioden maj-oktober.

Ersättning
Kraftverksägaren ersätts med 500 kr/dygn, för varje dygn som laxtrappan körs. Dock högst ett tillfälle per vecka. Fakturering sker en gång per år i november månad.

Ersättningsnivån kan justeras inför varje driftsäsong, om förutsättningarna för driften av laxtrappan väsentligt har förändrats. Överenskommelse skall i sådana fall göras mellan båda parter före den 30 april, innan driftsäsongen påbörjas.

2013-05-23 Kfi, bidragsansökan till Västra Götaland och Hallands Län har inlämnads för tillfälligt köp av vatten för drift av laxtrappan vid kraftverket i Veddige.

En bidragsansökan på 25.000,00 kr har inlämnads till respektive länsstyrelserna för att finansiera de tillfälliga köpet av vatten till laxtrappan för år 2013 till 2015. Drift av laxtrappan framgår av avtalet med Varbergsortens Elkraft.

Handläggaren för Västra Götaland har muntligt bekräftat att vår ansökan kommer att beviljas och beslutet tillsänds Kfi inom kort. Båda länen kommer att samverka och beslutet från Hallands Län delges Kfi inför årets semester.

2013-05-23 Artikel i Hallands-Nyheter beträffande vandringshindret förbi vattenkraftstationen vid Kullagård i Veddige.

Kfi kontaktade HN den 17 maj 2013 och fick tillstånd en sammankomst med representanter från TVÅ och Viskans Vattenråd vid kraftstationen i Kullagård. Artikeln besktiver situationen med uppvandringshindret förbi Kullagårds kraftstation och alla hoppas på att kraftverket på sikt kan stängas för att återställa Viskan vid Kullagård så att alla havsvandrande fiskarter kan komma till sin lek och uppväxtplatser i god tid.

HN-s artikeln finns uppsatt vid klubbens vindskydd i Kullagård.

2013-05-10 Projekt förbättrad laxuppvandring förbi Kullagårds kraftstation

KFI har under vintern och våren arbetat med projekt att främja och förbättra Laxfiskarnas uppvandring förbi kraftstationen vid kullagård i Veddige. I detta arbete har Länsstyrelsen från Halland och Västra Götaland deltagit och rekommenderat att man skall arbeta med en långsiktig lösning med att lösa in Kraftverket. Med detta har Viskas Vattenråd tagit på sig att föra dialog med Varbergs kommun för att få tillstånd en huvudman för projektet. Från KFI kommer Josef att bevaka framdriften.

Josef har framfört till KFI styrelse att man kan starta ett mindre projekt där man tillsammans med Varbergsortens Elkraft och olika sponsorer kan säkra lax-uppvandringen förbi kullagårds kraftstation vid flöden mindre än 20 m3/s. KFI Styrelse ställer sig positiva till detta fiskevårds-projekt och ber Josef ta fram en projektbeskrivning för ett genomförande.

2013-05-01 TVÅ stensättning vid vindskyddet samt sten för markering av zon2/3

Stensättning vid vindskyddet Sten för Zon 3 markering

2013-04-15 TVÅ övertar hantering av mätstationer och rapportering för sitt fiskevatten

KFi styrelse har av TVÅ fått förfrågan om att man vill sköta hantering av fiskestatistik och rapportering till Länsstyrelsen och med detta har KFI styrelse beslutat överlämna inköpt och tillverkad utrustning för vägning och mätning så att TVÅ kan hantera helheten. TVÅ har monterat utrustning vid de tre mätstationerna samt hängt upp underlag för fiskerapporteringen inför 2013 vilket fungerat mycket bra. TVÅ kommer även att samla in utrustning och rapportering vid årets slut. KFI uppmanar även samtliga medlemmar att rapportera fångster på ifiske hemsidan.

2013-04-14 KFI Städdag vid Kullagård/Åsbro med grillning.

KFI var ca 10 man som samlades vid reningsverket för städningsarbetet på kullagård. En lättare rensning av skräp m.m där en del av fynden var däck, cykelhjul och delar av en barnvagn!!

En del lämpliga vedämnen samlades ihop och finns nu vid vindskyddet och det står var och en fritt att ta med sig såg/ motorsåg o dela det i lämpliga längder. man behöver inte göra hela arbetet, men ta gärna ett ryck där. Ett nytt ställ för våra spön fixade Bossmark, Ismo o några till som ni ser på bilden.

Vi grillade korv efter städningen där Pentti var stor grillmästare, men vi vet ju att han gillar mat så detta var nog inte så konstigt att han tog på sig den rollen.

KFI passade på att inspekterade stensättning TVÅ utfört precis nedanför vindskyddet o det ser jättefint ut. Förhoppningsvis räddas de två träden av detta arbete. TVÅ har lite tidigare i år placerat Stenen som markerar zon 2/3.